۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

ماجرای ۱۸ تیر؛ اگر دانشجویان به سمت بیت می‌رفتند...؟



با گذشت بیش از سیزده سال از وقایع کوی دانشگاه، پرونده آن در فضای سیاسی ایران هنوز بسته نشده است
محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نود مجلس ایران، که وظیفه رسیدگی به شکایت علیه قوای سه‌گانه ایران را به عهده دارد، در مصاحبه اختصاصی با وبسایت خبرآنلاین به بیان مطالبی درباره وقایع کوی دانشگاه تهران در ١٨ تیر سال ١٣٧٨ پرداخته است.
آقای پورمختار در آن مقطع معاون حقوقی نیروی انتظامی بود و پیش از آن نیز در بخش‌های مختلف سپاه، از جمله معاونت سازمان حفاظت اطلاعات، معاونت قضایی و انضباطی ستاد کل و رئیس اداره قوانین ستاد کل سپاه اشتغال داشته است.
به گفته او تغییر فعالیت نظامی به فعالیت سیاسی برایش چندان دشوار نبوده و "اگر دردسر هم داشته باشد، بیشتر یک احساس درونی است."
آقای پورمختار اکنون علاوه بر ریاست کمیسیون اصل نود، عضو هیئت مدیره باشگاه فوتبال داماش نیز هست.
او در مصاحبه خود با خبرآنلاین از مجلس ششم، که اصلاح‌طلبان در آن اکثریت داشتند، انتقاد کرده و گفته: "آن دوره کاری به شخص من خیلی سخت گذشت".
آقای پورمختار گفته در این دوره لاغر شده که "بخشی از آن ناشی از فشار زیاد ماجرای" ١٨ تیر بوده است.

١٨ تیر و دفاع از نظری

در ١٨ تیر سال ١٣٧٨ عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران برای اعتراض به تعطیلی روزنامه سلام تجمع کردند. روزنامه سلام به دلیل برگزیدن تیتری که اصلاح قانون مطبوعات را طرحی منتسب به "سعید امامی" می‌دانست توقیف شده بود.
تبرئه فرهاد نظری در پرونده کوی دانشگاه انتقاد شدید دانشجویان را به دنبال داشت
سعید امامی از معاونان وزارت اطلاعات بود و به اتهام دست داشتن در پرونده "قتل‌های زنجیره‌ای" بازداشت شده بود. این عنوانی بود که به قتل بعضی از مخالفان جمهوری اسلامی، از جمله روشنفکران چپ‌گرایی چون محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و پیروز دوانی و همچنین چهره‌های سیاسی ملی‌گرا چون داریوش و پروانه فروهر داده شده بود. مقامات ایران گفتند که او در دوران بازداشت دست به خودکشی زده است.
پس از اعتراض دانشجویان به تعطیلی روزنامه سلام، یگان ویژه نیروی انتظامی و عده‌ای از شبه نظامیان تندروی هوادار آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، که در آن مقطع با عناوینی چون "گروه فشار" و "گروه خودسر" از آنان یاد می‌شد، نیمه شب به کوی دانشگاه ریختند و به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند.
آقای پورمختار در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین شبه‌نظامیانی را که علاوه بر نیروهای رسمی در برخورد با دانشجویان نقش داشتند "نیروهای دلسوزی" خوانده که "احساس تکلیف می‌کردند" و "می‌دیدند اقدام‌هایی علیه ارزش‌های اسلامی صورت می‌گیرد، حس می‌کردند که باید وارد صحنه شوند."
خود آیت‌الله خامنه‌ای حمله نیروی انتظامی و شبه‌نظامیان به کوی دانشگاه تهران را "فاجعه" توصیف کرده بود.
پس از سرکوب اعتراضات خیابانی، دادگاهی برای رسیدگی به عملکرد نیروی انتظامی در کوی دانشگاه برگزار شد که در نهایت تنها یک سرباز وظیفه به جرم دزدیدن ریش‌‎تراش در آن محکوم شد و بقیه متهمان تبرئه شدند.
آقای پورمختار، به عنوان مسئول حقوقی وقت نیروی انتظامی، وظیفه دفاع از پرسنل این نیرو را در دادگاه بر عهده داشته است.

محمدعلی پورمختار، معاون حقوقی وقت نیروی انتظامی، در کنار فرهاد نظری، فرمانده پلیس تهران
او درباره فرهاد نظری، ریئیس وقت نیروی انتظامی تهران، می‌گوید: "سردار نظری نیروی خوبی برای کشور بود... و صحبت‌هایی که در آن زمان درباره او مطرح می‌شد بیشتر جو روانی بود و واقعیت نداشت."

'دستور تیر'

پس از وقایع ١٨ تیر گفته می‌شد که اگر دانشجویان به سمت محل اقامت رهبر ایران حرکت می‌کردند نیروهای نظامی و امنیتی با شلیک گلوله مانع از پیشروی آنان می‌شدند.
آقای پورمختار در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین در این باره می‌گوید: "ببینید بالاخره در این مسائلی که اتفاق می‌افتد یک خطوط قرمزی وجود دارد. بر اساس مقرراتی هم که هست ما نقاط حساسی داریم که باید دفاع شود، از جمله صدا و سیما، وزارتخانه‌ها و بیت رهبری."
خبرنگار خبرآنلاین می‌پرسد: "مثلا اگر به سمت پاستور هم می‌رفتند همین اتفاق می‌افتاد؟" آقای پورمختار پاسخ می‌دهد: "طبیعتا؛ فرقی نمی‌کرد. مامورین حفاظت وظیفه‌شان را انجام می‌دادند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر