۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

ریاض سیف رئیس دولت موقت سوریه کیست؟



AddThis Social Bookmark Button
به گزارش العربیه مخالفان رژیم بشار اسد روز جمعه ۱۹ آبان ۹۱  اعلام کردند در کنفرانس دوحه که به هدف متحد کردن آنها منعقد شده بود، برای تشکیل دولتی انتقالی به ریاست ریاض سیف شخصیت برجسته سیاسی سوریه به توافق رسیدند.
به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری اناتولی پس از بحث و بررسی و تبادل نظر اغلب مخالفان سوری از جمله شورای ملی سوریه، مقرر گردید که ریاض سیف به عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شود.
بر اساس این گزارش اغلب مخالفان سوری در نشست دوحه این پیشنهاد را قبول کردند.
وزیران خارجه ترکیه، امارات، قطر، سودان و کشور پادشاهی عمان از جمله شرکت کنندگان در اجلاس دوحه بودند.
شورای ملی سوریه در دوحه، پایتخت قطر، امروز اعلام کرد که در ساختار تشکیلات این شورا اصلاحاتی ریشه ای صورت گرفته است.
ریاض سیف کیست؟
متولد ۱۹۴۶ در دمشق
در ۱۹۶۵ به دانشکده علوم در دانشگاه دمشق رفت. ولی تحصیلاتش را بعد رها کرد و به کار صنعتی پرداخت. و با دو نفر دیگر یک کارخانه نساجی راه اندازی کرد.
در سال ۱۹۹۴ بعنوان نماینده مستقل وارد مجلس سوریه شد که مجددا در سال ۱۹۹۸ نیز انتخاب شد
ریاض سیف فعالان سیاسی در انجمن های فکری و کمیته احیای جامعه مدنی در سوریه بود. این انجمن ها که پس از به ریاست جمهوری بشار اسد که فضای سیاسی باز شده بود، (که به این دوره نام بهار دمشق نیز داده اند) فعال شده بودند.
در ۲۳ می ۲۰۰۳ ریاض سیف یک فساد مالی در مورد تلفن که معادل ۷ میلیارد دلار بود در مجلس روی آن دست گذاشت و آنرا افشا کرد. بدنبال این افشاگری مصونیت پارلمانی او را لغو کردند و ریاض سیف توسط یک دادگاه جنائی به ۵ سال زندان محکوم شد و در سال ۲۰۰۶ از زندان آزاد شد.
ریاض سیف بعداز آزادی با ۱۲ نفر دیگر از فعالان سیاسی بدلیل بیانیه ای بنام “بیانیه دمشق“ در اکتبر ۲۰۰۸ مجدد دستگیر شد و به اتهام “تضیف روحیه ملت“ به دو نیم سال زندان محکوم شد که پس اتمام محکومیت در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ آزاد شد.
ریاض سیف در جریان تظاهرات روز ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۱ در دمشق مجددا دستگیر شد
ریاض سیف بعداز آزادی از زندان در ژوئن ۲۰۱۲ به خارج کشور آمده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر