۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

جزئیاتی تازه از جلسه نمایندگان نامزدهای انتخابات ۸۸ با آیت الله خامنه‌ای



آیت الله علی خامنه‌ای سه روز پس از این جلسه خطبه ای تاریخی در نماز جمعه تهران داشت
جزئیات تازه ای از جلسه اعضای ستاد انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ با آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در کتابی با عنوان "من مدیر جلسه هستم" منتشر شده و برخی از سایت های طرفدار آیت الله خامنه ای آن را بازنشر کرده اند.
نویسنده کتاب رحیم مخدومی است و جزئیات این دیدار توسط جعفر فرجی، قائم مقام ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد روایت شده که در جلسه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ در دفتر آیت الله خامنه ای حضور داشته است.
این دیدار یک روز پس از راهپیمایی طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از میدان انقلاب تا میدان آزادی تهران، در دفتر رهبر ایران برگزار شده بود.
از ستاد هر یک از نامزدهای انتخابات پنج نفر در این جلسه حضور داشتند و نماینده وزارت کشور و سخنگوی شورای نگهبان هم به عنوان مجری و ناظر انتخابات در آن حاضر بودند.
"آقای "دانش جعفری خیلی تیکه بدی انداخت. دانش جعفری تمام حیات سیاسیش رو به لطف آقا داره، چون آقا ایشون رو حمایت کرده. آقا وسط حرفش اومد و گفت من حدود بیست ساله دارم این حرفارو می‌زنم و زمانی این حرفای من قطع می‌شه که من تو این دنیا نباشم"
راوی
در جریان جلسه، تا زمانی که دوربین ها به گفته راویان روشن بودند و جلسه را ضبط می کردند، مرتضی الویری از طرف ستاد مهدی کروبی، علیرضا بهشتی از طرف ستاد میرحسین موسوی، مجتبی ثمره هاشمی از ستاد محمود احمدی نژاد و داوود دانش جعفری از ستاد محسن رضایی صحبت کرده اند، اما پس از خاموش شدن دوربین های تصویربرداری که به گفته راوی به درخواست آقای خامنه ای بوده، شمار دیگری از افراد هم به جمع سخنگویان پیوسته اند.

'من خودم مدیر جلسه هستم'

به گفته راوی، آیت الله خامنه ای در ابتدای جلسه گفته "من خودم مدیر جلسه هستم" و از نمایندگان دعوت کرده تا بر اساس سن نامزدها صحبت را آغاز کنند. مرتضی الویری به نمایندگی از مهدی کروبی، مسن ترین نامزد، صحبت را آغاز کرده است.
به گفته قائم مقام ستاد محمود احمدی نژاد، آقای الویری که مسئولیت سازماندهی برخی راهپیمایی‌های قبل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ را بر عهده داشته، گفت که تا آن زمان تظاهراتی به بزرگی راهپیمایی طرفداران جنبش سبز (در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸) ندیده و خواستار ابطال انتخابات و توجه به خواست مردم شده است.
راوی می افزاید آقای خامنه ای خواسته است که از ستاد هر یک از نامزدها یک نفر به مدت پنج دقیقه صحبت کند و به نقل از رهبر ایران می گوید "ساعت هم روبه‌رو هست، دوستانی که حواسشون نیست، بغل دستی ها یادآوری" کنند.
اعضای ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در ردیف سمت راست آیت الله علی خامنه ای حضور داشتند
"آقای [محمد علی] نجفی که کنار آقای الویری نشسته بود، گفت: آقا اگه پنج دقیقه بیشتر شد، بهش می‌زنم... آقای [مهدی] کلهر برگشت گفت آقا، اینا عادت کردن به کتک زدن."
بر اساس روایت آقای فرجی، علیرضا بهشتی از طرف ستاد آقای موسوی سخنران بعدی بوده است. "ایشان هم یک تیکه علمایی انداخت و گفت انشالله اُذُن خیر باشید، بعد گفت ما داریم به چه سمتی می‌ریم؟ کشور با بد اخلاقی‌ها و برخوردهای اشتباه تباه شده."
سخنران بعدی داوود دانش جعفری از وزیران سابق دولت احمدی نژاد و از اعضای ستاد محسن رضایی بوده است. نویسنده درباره سخنرانی آقای دانش جعفری به نقل از راوی می نویسد: "یه سری از آراء افراد لشگری، سپاه و ارتش و... سازماندهی شده بود، جمع‌بندی ما این بود که یه جریانی پشت این هست... آقا به حالت شوخی گفت اون کاندیدا ظاهراً خودش نظامی نبود؟" که کنایه ای به سابقه نطامی‌گری محسن رضایی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

انتقاد نماینده رضایی از آیت الله خامنه ای

"آقایون منظورشون از تقلب چیه؟ این که قبل از انتخابات یه سری اتفاقات افتاده و مردم فریب خوردن و اشتباهی رأی دادن؟ این یعنی اینکه ما به عنوان شورای نگهبان باید یه دستگاه نیت سنج به راه کنیم که کی فریب خورده و کی فریب نخورده؟"
سخنگوی شورای نگهبان به نقل از راوی
به گفته جعفر فرجی: "دانش جعفری شروع کرد به پرت و پلا گفتن که اون سفری که شما رفتید کردستان و صحبت کردین، همه احساسشون بر این بود که شما دارید از یه کاندیدای خاص حمایت می‌کنید و این سلامت انتخاب رو زیر سوال برد. یعنی صحبت‌های آقا هم نوعی تقلب محسوب می‌شه. همه مونده بودن که دانش جعفری چی داره می‌گه. انتظار می‌رفت این حرف رو نماینده‌های موسوی و کروبی بزنن، نه نماینده محسن رضایی."
اشاره آقای دانش جعفری به سخنرانی آیت الله خامنه ای بوده که در آن ضمن تمجید از عملکرد دولت، در توضیح مشخصات نامزد اصلح، به گونه ای سخن گفت که عده ای آن را اشاره به آقای احمدی نژاد تلقی کردند.
منتقدان می گفتند که آیت الله خامنه ای که مطابق قانون باید در انتخابات بی طرف باشد، عملا نشانی مشخص نامزد مطلوب خود را به طرفدارانش داده است.
"اون موقع که انتخابات می‌رسه، هی تکرار می‌کنید که رهبری در چارچوب قانون اساسیه و از این به عنوان ژست برای بالا بردن رای‌تون استفاده می‌کنید، شما که این حرفا رو تکرار می‌کنید، چطوری این جا می‌گید رهبری بیاد از اختیارات فرا قانونی استفاده کنه؟ "
آیت الله علی خامنه ای به روایت راوی
راوی دیدار نمایندگان ستادها با آیت الله خامنه ای می گوید که آقای "دانش جعفری خیلی تیکه بدی انداخت. دانش جعفری تمام حیات سیاسیش رو به لطف آقا داره، چون آقا ایشون رو حمایت کرده."
راوی می افزاید: "آقا وسط حرفش اومد و گفت من حدود بیست ساله دارم این حرفارو می‌زنم و زمانی این حرفای من قطع می‌شه که من تو این دنیا نباشم، تا وقتی هستم این معیارها رو به مردم می‌گم. من باید معیارها رو به مردم بگم و هر کسی بره تطبیق بده. مردم خودشون می‌فهمن کدوم کاندید بیشترین معیارها رو داره و کدوم کمترین، هر کاندیدای می‌تونه بگه من به این معیارها نزدیکتر هستم."
بر اساس نوشته، فضای حاکم بر این جلسه که خشک بوده با شوخی های آیت الله خامنه ای و در مواردی شوخی های مجتبی ثمره هاشمی و شخص راوی از ستاد آقای احمدی نژاد تلطیف می شده است.

'ما کریم هستیم'

قائم مقام ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد می گوید که قبل از برگزاری این جلسه تصور می شد که آیت الله علی خامنه ای "می خواهد امتیاز بدهد"، اما به نوشته او، رهبر ایران "شروع کرد به صحبت و گفت چیزی نشده اتفاقی نیفتاده، سر یه چهارراهی تصادفی شده، همه صبر کنن تمام بشه بره."
علیرضا بهشتی از ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی
به گفته راوی: "آقای الویری هی دستشو می‌برد بالا که آقا من پیشنهاد دارم، سی ثانیه وقت می‌خوام، بنده طرح دارم برای حل مسئله آقا فرمود دوربین‌ها را بیرون ببرید. وقتی دوربین‌ها خارج شد، آقا فرمود آقای الویری شما سی ثانیه وقت خواستید، ما کریم هستیم به شما یک دقیقه وقت می‌دیم. خنده بر لبان همه نشست، آقای الویری گفت نه آقا! پنج دقیقه."
بر اساس این روایت، نماینده ستاد انتخاباتی مهدی کروبی خواستار ابطال انتخابات و تشکیل "حکمیت حقیقت یاب" شد که مورد اعتماد تمام طرف ها باشد، اما آیت الله خامنه ای بلافاصله با هر دو پیشنهاد مخالفت کرد.
راوی از آیت الله خامنه ای در این جلسه نقل می کند که خطاب به آقای الویری گفته است: "اون موقع که انتخابات می‌رسه، هی تکرار می‌کنید که رهبری در چارچوب قانون اساسیه و از این به عنوان ژست برای بالا بردن رای‌تون استفاده می‌کنید، شما که این حرفا رو تکرار می‌کنید، چطوری این جا می‌گید رهبری بیاد از اختیارات فرا قانونی استفاده کنه؟ شما خودتون می‌گید که این اختیار رو نداره. چطوری شورای نگهبان و دستگاه‌های مجری و نظارتی رو کنار بذاره و خودش شورایی تشکیل بده؟"
در گزارشی که چند ماه بعد از انتخابات، به نقل از مرتضی الویری در سایت روزآنلاین منتشر شد، از قول بیژن زنگنه، عضو ستاد انتخابانی میرحسین موسوی خطاب به آیت الله خامنه ای آمده بود: "حاج آقا بحث ما روی ۴۰ میلیون رأی نیست. قبول داریم که ۴۰ میلیون رأی موجب افتخار است. ما نمی‌خواهیم این افتخار را نادیده بگیریم. بلکه بحث ما این است که آرا به کلی جابجا شده است. شما می‌گوئید شورای نگهبان بررسی کند. مگر شورای نگهبانی که هفت نفر از آنها از آقای احمدی نژاد حمایت کردند می‌تواند یک مرجع قابل قبول باشد و مردم به آنها اعتماد کنند؟"

طعنه رهبر به نمایندگان ستاد موسوی

اعضای ستاد محسن رضایی. نفر آخر از سمت چپ داوود دانش جعفری است
نویسنده کتاب تازه، جواب آیت الله خامنه ای به آقای زنگنه را این طور نقل می کند: "شما نوعاً آدمی احساساتی هستی، بارها شده اومدی یه مطلبی رو به من گفتی، بعد اومدی با گریه اون مطلبو پس گرفتی" و می افزاید: "این آقا دیگه ساکت شد".
در بخش خصوصی جلسه که به روایت قائم مقام ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد بدون حضور دوربین ها انجام شده، از جمله عباس آخوندی، باجناق علی اکبر ناطق نوری و از اعضای ستاد میرحسین موسوی شروع به صحبت کرده است. "آقای آخوندی دستشو آورد بالا که می‌خوام صحبت کنم... داشت می‌گفت من فلان و فلان و... که آقا بهش گفت خودتونو معرفی کنید. با تعجب گفت من آخوندی هستم. آقا گفت جدیداً مواضعتونو تو روزنامه دیدم."
به روایت جعفر فرجی: "من به بچه‌ها گفتم آقا بهش تیکه انداخت، یعنی دیگه نمی‌شناسمت. دیگه حرفاش یادش رفت، نمی‌دونست چی بگه، هر چی می‌گفت به ضرر خودشون بود."
براساس روایت مکتوب آقای الویری از این جلسه که پیشتر منتشر شده بود، در ادامه نماینده محسن رضایی می خواسته صحبت کند که "آقای خامنه ای گفته خسته شده است و جلسه پایان یافته است."
در روایت تازه ای که از این جلسه منتشر شده، قائم مقام ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد به جزئیاتی از مکالمه کوتاه فاطمه کروبی، همسر و از اعضای ستاد مهدی کروبی هم اشاره می کند که به وضوح نشان دهنده نارضایتی آیت الله خامنه ای از گفته های تبلیغاتی آقای کروبی است.

گوشه زنی رهبر به گفته‌های کروبی

"خانم کروبی... گفت آقا من یه چیزی رو می‌خواستم بگم. آقا گفت بفرمایید. [خانم کروبی] گفت: اگه می‌شه بگید اینایی که دستگیر شدن رو آزاد کنن. آقا گفت خانم کروبی! من تو فیلم‌های تبلیغاتی آقای کروبی دیدم که ایشون با افتخار می‌گن که من میرم زندانی آزاد می‌کنم، من مجرم آزاد می‌کنم، مگه این افتخاره؟ به آقای کروبی بگین کسی نباید بدون دلیل به زندان بره و کسی هم نباید بدون دلیل از زندان بیاد بیرون."
"آقا گفت خانم کروبی، من تو فیلم‌های تبلیغاتی آقای کروبی دیدم که ایشون با افتخار می‌گن که من میرم زندانی آزاد می‌کنم، من مجرم آزاد می‌کنم مگه این افتخاره؟ به آقای کروبی بگین کسی نباید بدون دلیل به زندان بره و کسی هم نباید بدون دلیل از زندان بیاد بیرون"
راوی به نقل از آیت الله خامنه ای
تصویری که از آیت الله خامنه ای در این جلسه ترسیم می شود چهره ای مصمم به طرفداری از تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری است که با مخالفان خود در این نشست شوخی می کند و در مواردی آنها را دست می اندازد.
هنگامی که مرتضی طلایی نیک، از اعضای ستاد محسن رضایی، از هتک حرمت "بزرگان" در مناظره های تلویزیونی توسط آقای احمدی نژاد گلایه می کنند، آیت الله خامنه ای در پاسخی، می گوید "بله، من هم از طریق تلویزیون مثل بقیه مردم نشستم دیدم، واقعاً قلب من به درد اومد، وقتی دیدم توی تلویزیون به رئیس جمهور قانونی مملکت [محمود احمدی نژاد] دارن می‌گن دروغگو، دروغگو."
این در حالی است که به نظر می رسد منظور آقای طلایی نیک، طرح اتهام علیه اکبر هاشمی رفسنجانی توسط آقای احمدی نژاد بوده است.

'رو به روی تمام دنیا می ایستم'

نویسنده روایت تازه از این نشست، نقل می کند که آقای خامنه ای در لحظات پایانی جلسه گفته است: "درباره ابطال انتخابات که هی تکرار می‌کنید؛ اگر تمام دنیا رو به روی من بایستن که باید این انتخابات ابطال بشه، من رو به روی تمام دنیا می‌ایستم و نمی‌ذارم که انتخابات ابطال بشه. ابطال انتخابات، تو دهنی به مردمه!"
وی همچنین از رهبر ایران نقل می کند: "اون زمانی که آقای خاتمی رأی آورد، یه سری از دوستانی که شما هم می‌شناسیدشون جمع شدن اومدن پیش من، گفتن باید انتخابات ابطال بشه، من اونجا آن چنان تشری به اونا زدم که از اون وقت تا به حال دلشون دیگه با من صاف نشد."
آیت الله علی خامنه‌ای سه روز پس از این جلسه، با حضور در نماز جمعه تهران اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات را "اردوکشی و زورآزمایی خیابانی" خواند و هشدار داد "کسانی که بخواهند برای اصلاح ابرو چشم را کور کنند مسئول هر خونی که ریخته شود هستند."
"درباره ابطال انتخابات که هی تکرار می‌کنید؛ اگر تمام دنیا رو به روی من بایستن که باید این انتخابات ابطال بشه، من رو به روی تمام دنیا می‌ایستم و نمی‌ذارم که انتخابات ابطال بشه"
گفته های آیت الله خامنه ای به روایت راوی
پس از این سخنرانی بود که دستگیری معترضان و برخورد با اعتراضات علیه نتایج انتخابات شدت گرفت و از جمله مرتضی الویری که از معترض ترین چهره های حاضر در جلسه با آیت الله خامنه ای بود، بازداشت شد.
در حال حاضر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ،دو نامزد مخالف انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در بازداشت خانگی هستند.
مقام های سیاسی و نظامی نزدیک به آیت الله خامنه ای نسبت به وقوع "قتنه ای بزرگتر از سال ۸۸" در سال آینده خورشیدی هشدار می دهند و خود را برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ (کمتر از شش ماه دیگر) برنامه ریزی شده آماده می کنند.
کمی پس از برگزاری این جلسه، اختلاف نظر آقای احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای بر سر برخی انتصابات دولتی علنی شد و چندی بعد به موضعگیری علیه طرفداران رهبر جمهوری اسلامی علیه رئیس جمهوری منجر شد.
در ماه های اخیر، انتقادات و حملات لفظی دو طرف به یکدیگر شدت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر