۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

مذاکره رژیم اشغالگر آخوندی با آمریکا.



AddThis Social Bookmark Button
در روز جمعه ۲۸ مهرماه ۹۱ روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد مبنی بر اینکه بین رژیم و آمریکا مذاکره مستقیم شده است. علیرغم اینکه سخنگوی وزارتخارجه آمریکا و صالحی وزیر خارجه ایران آنرا تکذیب کردند، در یک هفته اخیر همچنان در باره این خبر مینویسند. که در زیر اخبار دو روز اخیر را که در رسانه های رژیم انعکاس پیدا کرده آورده شده است:
۱. مذاکرات در قطر قبل از مذاکرات در آمریکا
 سایت ورد نت دیلی وابسته به جمهوری خواهان آمریکا در ۱۲ مهر ۹۱  به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه ایرانی که به دلایل امنیتی نامی از او برده نشده (به احتمال زیاد رضا خلیل) خبر داد که:
o یک هیئت سه نفر به ریاست خانم خانم والری ژارت، مشاور اوباما در دوحه (قطر) با هیئت ایرانی به ریاست ولایتی ملاقات کردند.
o این هیئت به نماینده خامنه ای گفتند که اگر تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز ۶ نوامبر غنی سازی متوقف شود، بسیاری از تحریم های ایران لغو خواهد شد. بر اساس این گزارش، این هیئت درباره به قدرت رسیدن میت رامنی در آمریکا به رژیم ایران هشدار دادند و تأکید کردند که اوباما در برابر حمله اسرائیل ایستاده است. 
۲. فاکت هائی که میگوید: مذاکرات در آمریکا حقیقت داشت:
 در ۱ آبان ۹۱ جو نوزارا یک کارشناس آمریکائی به سایت «اسرائیل نشنال نیوز» گفت: 
o گزارش نیویورک تایمز در ۲۸ مهر ۹۱ در مورد مذاکره تهران و واشنگتن حقیقت داشت. اما به دلیل خشم خامنه ای از افشای این جلسه محرمانه، تکذیب شد.
o خانم والری ژارت (رئیس هیئت ملاقات کننده با ایرانی ها در دوحه) به دولت ایران قول داده بود در صورت توقف غنی سازی هسته ای علاوه بر حذف تحریم ها دولت آمریکا اعلام خواهد کرد که ترور دانشمندان هسته ای ایران کار یک کشور خارجی بوده تا ایران بتواند اسرائیل را محکوم کرده و در مجامع بین المللی به اسرائیل فشار بیاورد.
خانم والری ژارت به ایران هشدار داده بود که اگر اوباما رئیس جمهور آمریکا نشود، آمریکا به ایران حمله خواهد کرد.
 در ۳ آبان ۹۱ روزنامه لوموند با اشاره به مقاله نیویورک تایمز در مورد گفت‌و‌گوی مستقیم میان ایران و آمریکا، می نویسد: 
o این کار می تواند یک موفقیت دیپلماتیک برای آمریکا باشد.
o اگر چه ایران و ایالات متحده هر دو این موضوع را رد کرده اند اما عجیب نیست که دو کشور توافق کرده باشند این موضوع فعلا به صورت رازی در میانشان باقی بماند.
o لوموند در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی طی سال های اخیر به ویژه در کشور سوئیس در چارچوب آن چه «دیپلماسی موازی» خوانده می شود با یکدیگر گفت وگو کرده اند. اما هرگز آمریکایی ها در این مذاکرات احساس نکردند که طرف ایرانی شان بتواند تأثیر چندانی بر سطوح عالی تصمیم گیری سیاسی در ایران بگذارد.
o لوموند نتیجه گیری می کند که اگر باراک اوباما دوباره به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود، ممکن است که مذاکرات این کشور با ایران جان تازه‌ای بگیرد.
 تابناک ۶ آبان ۹۱ : نیویورک تایمز با اشاره گزارش قبلی اش که ابهامات زیادی را در سراسر دنیا بوجود آورده، نوشت: هرچند شخص باراک اوباما در مناظره با میت رامنی اظهار داشت این گزارش صحیح نیست، اما در بخش دیگری از این مناظره خطاب به رامنی گفت: «من خوشحالم که شما اکنون سیاست ما مبنی بر اعمال فشار و نیز داشتن مذاکرات بالقوه با ایرانیان را تأیید می کنید».
 روزنامه انتخاب ۶ آبان ۹۱ : هفته نامه تایم در گزارشی با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا، با اشاره به سابقه مذاکره رژیم با آمریکا در مورد معامله بزرگ (بعداز سقوط حکومت سابق عراق) نوشت:  با توجه به گزارش هفته گذشته روزنامه «نیویورک تایمز» به نظر می رسد که باری دیگر پیشنهاد ایران، مذاکره بر سر یک معامله و توافق بزرگ و همه جانبه با آمریکا است. مذاکره ای که از نگاه غرب فقط به برنامه های هسته ای مربوط می شود ولی ایران خواستار آن است که تمام مسائل مهم منطقه، از بحران سوریه و اوضاع بحرین گرفته تا مسائل دیگری که روابط دو کشور را طی بیش از سه دهه بحرانی کرده است شامل شود.
۳. واکنش اسرائیل به خبر مذاکره ایران و آمریکا
دیپلماسی ایرانی  ۶ آبان ۹۱  با تیتر “مذاکره تهران – واشینگتن برای تل آویو منفعت دارد“نوشت: 
 ژنرال آموس یادلین رئیس سابق سازمان جاسوسی نظامی اسرائیل و مدیر فعلی  موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش تحقیقاتی که به تازگی منتشر کرده می گوید چشم انداز دستیابی به توافق بین تهران و واشینگتن می تواند تحول مثبتی باشد. یادلین به مقامات تل آویو توصیه می کند که نباید علیه چنین تلاش دیپلماتیکی موضع بگیرند، حتی اگر موفقیت آن تضمین شده نباشد. 
 به گزارش روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به گزارش نیویورک تایمز مدعی شد، ایران از مذاکره برای پیشبرد برنامه های هسته ای اش استفاده می کند. وی همچنین گفت ، اعتقاد ندارم ایران در مذاکره با آمریکا به شکل متفاوتی رفتار کند.
 یادلین اگر ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا توافق کند، بیانگر این است که:
o یک تغییر جدی در سیاست این کشور به شمار می رود. که می توان به  چرخش واقعی در سیاست ایران امیدوار شد. 
o این رویکرد کارآمدی فشارها بر تهران را نیز به تصویر می کشد.
 در صورتی که مذاکره با ایران راه به جایی نبرد، اینکه تمامی گزینه ها غیر از اقدام نظامی در مورد ایران به کار گرفته شده، به اثبات خواهد رسید.
تابناک  ۶ آبان ۹۱  : 
 به گزارش نیویورک تایمز  وزارت خارجه اسرائیل اندکی پس از انتشار گزارش ها مبنی بر احتمال مذاکره ایران و آمریکا، با ارسال ایمیلی به سفارتخانه ها و کنسولگری هایش در سراسر جهان از آن ها خواسته بنا بر نظر نتانیاهو، از هرگونه اظهارنظر در این رابطه خودداری نمایند. در این ایمیل آمده است: «یادآوری می کنیم که نخست وزیر اعلام کرده هرگونه تقاضایی برای مصاحبه درباره این موضوع، نیازمند اجازه وی است». زیر سه کلمه «نیازمند اجازه وی» خط کشیده شده که نشانه تأکید روی این موضوع می باشد.
  به نظر نیویورک تایمز، هدف اصلی نتانیاهو این است که جلوی ایجاد مجدد شکاف سیاسی میان ایالات متحده و اسرائیل را بگیرد و اجازه ندهد بار دیگر اظهارنظرهای مقامات دولتش تأثیری منفی بر روابط با آمریکا بر جای بگذارد.
۴. مذاکره رژیم با آمریکا شایعه انتخاباتی
بازتاب ۵ آبان ۹۱ با تیتر “ارزیابی اولیه از شایعه مذاکره ولایتی با دولت اوباما در آمریکا“ می نویسد: انتشار خبر مذاکره ولایتی با دولت ایالات متحده در خاک آمریکا مهمترین شایعه امروز در فضای مجازی است. اما به نظر می رسد وجود سه عنصر در این خبر کوتاه نشان از ساختگی بودن آن دارد:
۱) مذاکره ایران و آمریکا ابتدا قطعا برای چند دور در کشور ثالث صورت می گیرد. قطر عمان عراق یا ترکیه گزینه های اولیه به نظر می رسند و آمریکا بعیدترین گزینه برای محل مذاکرات دوجانبه است.
۲) فرد مذاکره کننده قاعدتا باید کارکردی متفاوت با دکتر ولایتی که یک چهره سیاسی - دیپلماتیک و کاندیدای ریاست جمهوری است داشته باشد و نظام در صورت لزوم از سایر مهره های خود برای چنین مذاکره ای استفاده خواهد کرد که کارکرد مستقیم و غیرسیاسی داشته باشند.
۳) همراهی حجت الاسلام حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه بعیدترین قسمت شایعه است سفر وی به خاک آمریکا در حالی که در فهرست سیاه تحریم قرار دارد. کمی طنزآمیز به نظر می رسد.
با این حال به نظر خبر یکشنبه سی ان ان درباره گفتگوهای محرمانه ایران و آمریکا که به توافقی منجر نشده را باید جدی تر گرفت. در ادبیات دیپلماتیک گفتگو با مذاکره تفاوت دارد و به عنوان مقدمه ای برای آن محسوب می شود. بنابراین خوشبینانه ترین نوع نگاه به این شایعه آن است که در صورت صحت اصل ماجرا طرف ایران دکتر ولایتی نبوده و کس دیگری بوده محل آن آمریکا نبوده و جای دیگر بوده طائب هم اصلا حضور نداشته و مذاکره ای هم نبوده و تنها گفتگویی بوده است و به توافقی هم منجر نشده است.
نکته دیگری که می تواند قابل تامل باشد این است که مذاکره و توافق با دولتی که کمتر از ده روز تا انتخابات و تعیین تکلیف آن باقی است برای طرفین ماجرا کمی عجیب به نظر می رسد. مگر اینکه نظر بر کمک در حفظ اوباما باشد و قرار باشد این گفتگو برگ برنده ای برای اوباما باشد.
سخنگوی دولت آمریکا بعید است در شرایط حساس قبل از انتخابات بتواند در برابر خبرنگاران دروغ بگوید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر