۱۳۹۱ آذر ۲۵, شنبه

وزیر بهداشت رژیم.. نرخ رشد جمعیت باید ارتقا یابد!




دستجردی
وزیر بهداشت می گوید وزارتخانه وی درباره کنترل جمعیت، همان چیزی را اجرا می کند که رهبر ایران می خواهد
وزیر بهداشت و درمان می گوید که سیاست این وزارتخانه، دیگر کنترل جمعیت نخواهد بود.
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان در گفت و گو با خبرگزاری مهر در روز جمعه (۲۴ آذر) گفت: "ما دقیقا همان چیزی که رهبری می خواهند را اجرا می‌کنیم."
به گفته خانم دستجردی "نرخ رشد جمعیت متاسفانه در کشور ۱.۳ (یک و سه دهم درصد)است که برنامه وزارت بهداشت این است که ارتقا یابد. "
آیت الله خامنه ای، مهرماه سالجاری در بجنورد، سیاست های کنترل جمعیت را که از دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود، "خطا" توصیف کرد.
رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: "یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد."
سیاست کنترل جمعیت در ایران که با شعار دو بچه کافی است و زندگی بهتر، فرزند کمتر تبلیغ می شد، پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق و همزمان با آغاز ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ از سرگرفته شد. این سیاست در سال های پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ پیگیری می شد اما پس از آن تا پایان جنگ ایران و عراق متوقف شد.
برخلاف مخالفت های پیشین، برخی از روحانیون ارشد دولتی آن زمان نیز کنترل جمعیت را مورد قبول قرار دادند و علیرضا مرندی، وزیر بهداشت دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل موفقیت ایران در کنترل افزایش جمعیت، از سازمان جهانی بهداشت جایزه گرفت.
در حالی که کنترل جمعیت یکی از اصول سیاست جمعیتی ایران محسوب می شد، آقای احمدی نژاد از حدود دو سال پیش به طور مکرر این نظر را تکرار کرده که ایران قابلیت داشتن ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد و شعار دو بچه کافی است، "سیاستی غربی و غلط است."
در ابتدا تصور می شد که انتقاد از سیاست کنترل جمعیت، مختص آقای احمدی نژاد و بخشی از دیدگاه های خاص اوست اما چندی پس از تکرار انتقاد آقای احمدی نژاد و تلاش او برای اجرای سیاست های تشویق افزایش جمعیت، آیت الله خامنه ای نیز اعلام کرد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، ایران "به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهد شد."
مطابق آخرین سرشماری عمومی ایران که در سال ۱۳۹۰ (سال گذشته خورشیدی) انجام شد، جمعیت ایران به ۷۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.
نرخ رشد جمعیت ایران از نزدیک به ۴ درصد در اواخر دوره جنگ (سال ۱۳۶۵ خورشیدی) به ۱.۶۲ (یک و شصت و دو) درصد در سال ۱۳۸۵ رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر